A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 2024. január 1-től a 2023. évi XCIX. törvénnyel, valamint a 677/2023. (XII.29) számú kormányrendelettel módosításra került.
A költséghatékonysági vizsgálat elvégzését a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény 43§ (5b) pontja írja elő, az 59/C§ pedig a költséghatékony beruházások megvalósításának határidejét.
A költséghatékonysági vizsgálat, illetve a műszaki megvalósíthatóság részleteit a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtására kiadott 157/2005. (VIII. 15.) korányrendelet alábbi pontjai szabályozzák:
Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2006. (III. 22.) önkormányzati rendelete további részletszabályokat tartalmaz költséghatékonysági vizsgálattal kapcsolatban.
A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C§ (1a) pontja előírja, hogy
„a felhasználó köteles gondoskodni a közös használatú épületrészek kivételével az épületrészekben az elfogyasztott fűtési célú távhő elszámolása érdekében hiteles fűtési hőfogyasztás-mérő, valamint – ha használati meleg víz biztosítására is sor kerül – a használati meleg víz elszámolása érdekében hiteles fűtési hőfogyasztás-mérő és használati meleg víz vízmennyiség-mérő felszereléséről
a) új csatlakozás esetén, ha az új épületben kerül kialakításra vagy
b) meglévő épület esetén, ha az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása műszakilag megvalósítható és költséghatékony.”
A módosítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a társasházaknak, lakásszövetkezeteknek– meg kell vizsgálni azt, hogy
Költséghatékonysági számítás
A műszaki megvalósíthatósági vizsgálat előírásait a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C. § (1b) bekezdése, míg a költséghatékonysági vizsgálat kötelezően alkalmazandó módszertanát a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 8. számú melléklete tartalmazza. A költséghatékonysági vizsgálat elvégzéséhez szükséges megtakarítási arányszámokat Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2006. (III. 22.) önkormányzati rendelete tartalmazza. A költséghatékonysági vizsgálat megmutatja, hogy az épületrészenkénti mérés kialakítása vagy a költségmegosztók alkalmazása térül-e meg az elérhető energiamegtakarítás figyelembevételével.
A költséghatékonysági vizsgálat elvégzéséhez szükséges az adott felhasználási helyen az utolsó 3 naptári évben mért éves összes fűtési célú hőfelhasználások számtani átlaga. A Bakonyi Erőmű Zrt. a számításhoz szükséges hőfelhasználással kapcsolatos adatokat a Társasház/lakásszövetkezet által megbízott, és a Távhőszolgáltatónál nyilvántartott közös képviselő részére adhatja ki. Adatszolgáltatási kérelmet az ugyfelszolgalat@veolia.com e-mail címre lehet megküldeni. Továbbá szükséges a bruttó beruházási költséget és a bruttó működtetési költséget meghatározni, melyhez a társasházak erre a tevékenységre szakosodott céggel tudják felvenniük a kapcsolatot.
A költséghatékonysági vizsgálatokat a területileg illetékes önkormányzat rendeletében, illetve ennek hiányában a 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendeletben meghatározott időpontig kell elvégezni, tekintettel arra, hogy a felhasználói közösségnek a költséghatékonynak minősített beruházást annak megállapításától számított 1 éven belül, de legkésőbb 2027.01.01-ig kell elvégezniük.
Műszakilag megvalósítható kivitelezés esetén a felhasználói közösségnek a beruházási költségek meghatározásának érdekében összesen legalább 2 db árajánlatot szükséges beszerezni. A távhőszolgáltatóval szerződéses jogviszonyban álló felhasználói közösség fűtési rendszerének átalakításához épületgépészeti terv készíttetése kötelező a távhőszolgáltató javaslatainak figyelembevételével.
A költségmegosztó készülékekre vonatkozó szabályok
A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 8. sz. melléklete előírja, hogy a társasházaknak/lakásszövetkezeteknek távolról leolvasható fűtési költségmegosztó készülékek felszerelésesről, és működtetéséről kell árajánlatot kérni.
A jelenleg érvényes jogszabályok alapján egy elszámolási időszakon belül egy elszámolási mód alkalmazható, ezért az új elszámolási mód bevezetésére a költséghatékonysági vizsgálat, és a költséghatékonynak minősülő beruházás megvalósításáról szóló nyilatkozat benyújtását követő fűtési időszak kezdetétől van lehetőség. Ettől eltérni a Távhőszolgáltató és a Felhasználó közös megegyezésével lehet.
Amennyiben a költséghatékonysági vizsgálat elvégzése azért nem történik meg, mert a Társasház egyedi szabályozhatósága műszakilag nem megoldható, kérjük erről tájékoztassák a Távhőszolgáltatót.
Amennyiben a költséghatékonynak minősített beruházást a felhasználói közösség 2027.01.01-ig nem valósítja meg, úgy szolgáltató 2027.01.01.napjától a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/E § (3a) pontja szerint köteles eljárni.
„Abban az esetben, ha annak ellenére, hogy a fűtési költségmegosztók alkalmazása a 8. melléklet szerint elvégzett vizsgálat eredményeként költséghatékony megoldásnak minősül, valamely felhasználási hely tulajdonosi közössége nem a Tszt. 43. § (5b) bekezdése szerint jár el, akkor mindaddig, amíg a Tszt. 43. § (5b) bekezdésében foglaltak nem teljesülnek, az érintett felhasználási hely esetén az épületrészekre kiszámlázandó fűtési hőmennyiséget a felhasználási hely fajlagos fűtési hőfelhasználása 2,5-szeresének és az épületrészek fűtött légtérfogatának a szorzataként kell meghatározni.”
Amennyiben az épületrészenkénti mérés, vagy a távolról leolvasható fűtési költségmegosztók alkalmazása megvalósítható, és költséghatékony a költséghatékonysági vizsgálat eredményéről a felhasználói közösség képviselője nyilatkozni köteles a távhőszolgáltató – és amennyiben a területileg illetékes önkormányzati rendelet előírja a város jegyzője - részére.
Amennyiben sem az épületrészenkénti mérés, sem a távolról leolvasható fűtési költségmegosztók alkalmazása műszakilag nem megvalósítható, vagy nem költséghatékony, úgy arról a lakóközösség nyilatkozni köteles. Ezt a nyilatkozatot a felhasználói közösség képviselője a távhőszolgáltató – és amennyiben a területileg illetékes önkormányzati rendelet előírja a város jegyzője részére - rendelkezésre bocsátja.
A nyilatkozatok megküldése a távhőszolgáltató részére:
A költséghatékonysági számítással, valamint a tervezéshez szükséges műszaki információkkal kapcsolatos további kérdéseiket, kérjük írásban a távhőszolgáltató ügyfélszolgálatához juttassák el.
Nyilatkozat a költséghatékonysági vizsgálatról, és a megvalósításról
Keresés
Fontos információk
Központi díjmentes
hibabejelentő zöldszám:
06 80 201 198
E-mail:
ugyfelszolgalat@veolia.com
Időjárás, névnap