Dombóvár - DOMBÓVÁRHŐ Kft.

Gyakran ismételt kérdések

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 2024. január 1-től a 2023. évi XCIX. törvénnyel, valamint a 677/2023. (XII.29) számú kormányrendelettel módosításra került.

A költséghatékonysági vizsgálat elvégzését a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény 43§ (5b) pontja írja elő, az 59/C§ pedig a költséghatékony beruházások megvalósításának határidejét.
A költséghatékonysági vizsgálat, illetve a műszaki megvalósíthatóság részleteit a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtására kiadott 157/2005. (VIII. 15.) korányrendelet alábbi pontjai szabályozzák:

  • 17/A.§ 10, 11, 12 pont fogalommeghatározások
  • 17/C.§ (1a) hiteles fogyasztásmérő felszerelésének kötelezettsége
  • 17/C.§ (1b) műszaki megvalósíthatóság definíciója
  • 17/C.§ (1c) költséghatékonysági vizsgálat meghatározása
  • 17/C.§ (1d) kivitelezés határideje és módja
  • 17/C.§ (1e) nyilatkozati kötelezettség
  • 17/E.§ (3a) szankciók
  • 17/H.§ (1) költségviselés
  • 8. számú melléklet költséghatékonysági vizsgálat fűtési célú hőmennyiség épületrészenkénti hiteles mérésének kialakítása vagy fűtési költségmegosztók alkalmazása esetére.

Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 62/2005. (XII.2.) önkormányzati rendelete további részletszabályokat tartalmaz költséghatékonysági vizsgálattal kapcsolatban.


A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C§ (1a) pontja előírja, hogy

„a felhasználó köteles gondoskodni a közös használatú épületrészek kivételével az épületrészekben az elfogyasztott fűtési célú távhő elszámolása érdekében hiteles fűtési hőfogyasztás-mérő, valamint – ha használati meleg víz biztosítására is sor kerül – a használati meleg víz elszámolása érdekében hiteles fűtési hőfogyasztás-mérő és használati meleg víz vízmennyiség-mérő felszereléséről

 a) új csatlakozás esetén, ha az új épületben kerül kialakításra vagy

 b) meglévő épület esetén, ha az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása műszakilag megvalósítható és költséghatékony.”


A módosítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a társasházaknak, lakásszövetkezeteknek– meg kell vizsgálni azt, hogy

  1. a társasház épületrészenkénti mérésének kialakítása műszakilag megvalósítható-e vagy sem,
  2. ha műszakilag megvalósítható, akkor költséghatékony e vagy nem;
  3. ha nem valósítható meg vagy nem költséghatékony, akkor a távolról leolvasható költségmegosztók alkalmazása műszakilag megvalósítható-e vagy nem,
  4. ha megvalósítható, akkor költséghatékony-e.

Költséghatékonysági számítás

A műszaki megvalósíthatósági vizsgálat előírásait a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C. § (1b) bekezdése, míg a költséghatékonysági vizsgálat kötelezően alkalmazandó módszertanát a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 8. számú melléklete tartalmazza. A költséghatékonysági vizsgálat elvégzéséhez szükséges megtakarítási arányszámokat Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 62/2005. (XII.2.) önkormányzati rendelete tartalmazza. A költséghatékonysági vizsgálat megmutatja, hogy az épületrészenkénti mérés kialakítása vagy a költségmegosztók alkalmazása térül-e meg az elérhető energiamegtakarítás figyelembevételével.

A költséghatékonysági vizsgálat elvégzéséhez szükséges az adott felhasználási helyen az utolsó 3 naptári évben mért éves összes fűtési célú hőfelhasználások számtani átlaga. A DOMBÓVÁRHŐ Kft. a számításhoz szükséges hőfelhasználással kapcsolatos adatokat a Társasház/lakásszövetkezet által megbízott, és a Távhőszolgáltatónál nyilvántartott közös képviselő részére adhatja ki. Adatszolgáltatási kérelmet az ugyfelszolgalat@veolia.com e-mail címre lehet megküldeni. Továbbá szükséges a bruttó beruházási költséget és a bruttó működtetési költséget meghatározni, melyhez a társasházak erre a tevékenységre szakosodott céggel tudják felvenniük a kapcsolatot.

A költséghatékonysági vizsgálatokat a területileg illetékes önkormányzat rendeletében, illetve ennek hiányában a 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendeletben meghatározott időpontig kell elvégezni, tekintettel arra, hogy a felhasználói közösségnek a költséghatékonynak minősített beruházást annak megállapításától számított 1 éven belül, de legkésőbb 2027.01.01-ig kell elvégezniük.

Műszakilag megvalósítható kivitelezés esetén a felhasználói közösségnek a beruházási költségek meghatározásának érdekében összesen legalább 2 db árajánlatot szükséges beszerezni. A távhőszolgáltatóval szerződéses jogviszonyban álló felhasználói közösség fűtési rendszerének átalakításához épületgépészeti terv készíttetése kötelező a távhőszolgáltató javaslatainak figyelembevételével.

 

A költségmegosztó készülékekre vonatkozó szabályok

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 8. sz. melléklete előírja, hogy a társasházaknak/lakásszövetkezeteknek távolról leolvasható fűtési költségmegosztó készülékek felszerelésesről, és működtetéséről kell árajánlatot kérni.

A jelenleg érvényes jogszabályok alapján egy elszámolási időszakon belül egy elszámolási mód alkalmazható, ezért az új elszámolási mód bevezetésére a költséghatékonysági vizsgálat, és a költséghatékonynak minősülő beruházás megvalósításáról szóló nyilatkozat benyújtását követő fűtési időszak kezdetétől van lehetőség. Ettől eltérni a Távhőszolgáltató és a Felhasználó közös megegyezésével lehet.


  • A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C § (1c) pontja szerint meglévő fűtési költségmegosztó hiteles fűtési hőmennyiségmérőre történő cseréje nem tekinthető költséghatékonynak. Így azon Társásházaknak/lakásszövetkezeteknek, ahol a lakóközösség már használja a költségmegosztó készülékeket, ott nem szükséges a költséghatékonysági vizsgálat elvégzése.
  • Amennyiben a helyi rendelet nem rendelkezik az egyedi szabályozhatóság kialakításának vizsgálatáról, úgy a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/C § (1d) pontja alapján azokon a felhasználási helyeken, ahol a fűtés egyedi szabályozhatósága nem megoldott, a fűtési költségmegosztók alkalmazása nem tekinthető költséghatékony megoldásnak.
  • Az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása akkor tekinthető műszakilag nem megvalósíthatónak, ha ehhez a felhasználási hely meglévő hőellátó rendszerének olyan átalakítása szükséges, amely csökkenti az egyes épületrészek megközelítésére, elhagyására rendelkezésre álló teret, épületstatikai szempontból nem megengedett, vagy az épületrészekben kialakított lakótér olyan mértékű megváltoztatásával jár, amely jelentősen hátrányosan befolyásolja a lakótér rendeltetésszerű használatát.
     

Amennyiben a költséghatékonysági vizsgálat elvégzése azért nem történik meg, mert a Társasház egyedi szabályozhatósága műszakilag nem megoldható, kérjük erről tájékoztassák a Távhőszolgáltatót.


Amennyiben a költséghatékonynak minősített beruházást a felhasználói közösség 2027.01.01-ig nem valósítja meg, úgy szolgáltató 2027.01.01.napjától a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII törvény és annak végrehajtására kiadott 157/2005 (VIII. 15.) kormányrendelet 17/E § (3a) pontja szerint köteles eljárni.

Abban az esetben, ha annak ellenére, hogy a fűtési költségmegosztók alkalmazása a 8. melléklet szerint elvégzett vizsgálat eredményeként költséghatékony megoldásnak minősül, valamely felhasználási hely tulajdonosi közössége nem a Tszt. 43. § (5b) bekezdése szerint jár el, akkor mindaddig, amíg a Tszt. 43. § (5b) bekezdésében foglaltak nem teljesülnek, az érintett felhasználási hely esetén az épületrészekre kiszámlázandó fűtési hőmennyiséget a felhasználási hely fajlagos fűtési hőfelhasználása 2,5-szeresének és az épületrészek fűtött légtérfogatának a szorzataként kell meghatározni.”


Amennyiben az épületrészenkénti mérés, vagy a távolról leolvasható fűtési költségmegosztók alkalmazása megvalósítható, és költséghatékony a költséghatékonysági vizsgálat eredményéről a felhasználói közösség képviselője nyilatkozni köteles a távhőszolgáltató – és amennyiben a területileg illetékes önkormányzati rendelet előírja a város jegyzője - részére.

 

Amennyiben sem az épületrészenkénti mérés, sem a távolról leolvasható fűtési költségmegosztók alkalmazása műszakilag nem megvalósítható, vagy nem költséghatékony, úgy arról a lakóközösség nyilatkozni köteles. Ezt a nyilatkozatot a felhasználói közösség képviselője a távhőszolgáltató – és amennyiben a területileg illetékes önkormányzati rendelet előírja a város jegyzője részére - rendelkezésre bocsátja.

 

A nyilatkozatok megküldése a távhőszolgáltató részére:

  • Személyesen leadhatók az ügyfélszolgálatokon 7200 Dombóvár, Pannónia út 7.
  • E-mailben az ugyfelszolgalat@veolia.com-ra megküldve.
  • Postai úton a 7200 Dombóvár, Pannónia út 7. levelezési címre küldve.

 

A költséghatékonysági számítással, valamint a tervezéshez szükséges műszaki információkkal kapcsolatos további kérdéseiket, kérjük írásban a távhőszolgáltató ügyfélszolgálatához juttassák el.


Nyilatkozat a költséghatékonysági vizsgálatról, és a megvalósításról

1. sz. melléklet

2. sz. melléklet

Keresés

Fontos információk

Hibabejelentés

Központi díjmentes
hibabejelentő zöldszám:
06 80 201 198

E-mail:
ugyfelszolgalat@veolia.com


Kapcsolatfelvétel

Időjárás, névnap

Dombóvár

enyhe eső

18 °C

2025-04-24
György napja